9/01/2012

VÅGA, SATSA & KLARA AV // ALDRIG NERVÖS

när jag var tolv år sålde vi vårt hus på landet utanför hässleholm och flyttade ut till vår sommarstuga på östkusten. 
första dagen på vårterminen i sexan var första dagen i nya skolan där alla redan kände alla.

självklart var det läskigt men samtidigt inte SUPERläskigt. jag hade ny cool röd wesc-tröja och fick hur många nya tjejkompisar som helst. det här var första gången i mitt liv jag flyttade och totalt började om från noll, vilket visade sig vara bästa grejen någonsin. 

15 år hej hej

så när jag fick nys om vad som verkade vara världens finaste internatskola i båstad fanns det ingen oro eller tvekan inför att flytta. 
i bilen påväg mot första skoldagen var mina föräldrar nästintill mer nervösa än mig! jag kunde ju det här, hade gjort det innan. 
börja om - gör om - gör bättre.



jag vågade till och med ha enkelrum!!! sov ensam alla nätter (i princip, bara ibland hos frida & greta).

så sedan året därpå; när jag, anna & frida flytta in i vårt alldeles egna lilla hus i mitten av augusti var jag ännu mer van. 
fastän det blev helg och anna & frida åkte hem var jag alldeles ensam kvar i vårt lilla skruttiga hem där dörrarna knappt gick och låsa och det bodde gigantiska spindlar i duschen.



prick ett år senare flyttade vi ca 300 meter bort till ett annat hus:



vid det här laget var man ju så himla van vid allt att flytta hem knappt var ett alternativ längre. 
jag var 18 år och det kändes som jag vågade allt och kunde göra allt.

ta körkort till exempel!!! inte alls så läskigt. var helt seriöst inte nervös en enda gång!!


när gymnasiet tog slut tog jag mitt pick å pack & flyttade till en internatskola utanför falkenberg för att plugga film. 
var så här himla cool:


på sju år hann jag med 3 städer med 3 helt nya kompisgäng och jag överlevde allt.
ingenting var läskigt. jag hann till och med bli kär två gånger och få mitt hjärta krossat lika många. 
sen jag tröttnade på den där filmskolan och flyttade hem fastän det var det sista jag ville. 

i våras flyttade jag till en alldeles egen liten etta i borås:


nu har jag bott här typ åtta månader. lyckats bli kär igen. hängt kvar vid gamla vänner & skaffat nya.
fixat lägenhet, jobb, högskoleplugg, pengar osv osv. SÖKT MODEDESIGN = läskigt.


tänk vad jag satsat, vågat och klarat av. 
allt jag gjort och överlevt utan att knappt vara det minsta rädd eller nervös. 

så idag flyttar jag till stora staden stockholm,
och jag är så JÄVLA nervös/rädd/pirrig att jag håller på att spricka.




10 kommentarer:

  1. Åh. Blev så himla impad, avis och bara tänkte "shit så himla modig" blev till och med lite rörd och önskade att jag var lika modig.
    Kom sedan plötsligt på att jag ju har gjort typ exakt samma och faktiskt visst har varit lika modig!
    Flyttade till ny stad och bytte skola till sexan. Flyttade hemifrån till samma internatskola när jag skulle börja gymnasiet, inte ens rädd. Flyttade till SAMMA skruttiga gula hus i tvåan, och stannade på helgen(lite rädd ändå på natten). Men nu då, efter skolan? När skolan tar slut, vad ska jag göra då? Har ingen aning alls. Nu, nu är jag skiträdd!

    SvaraRadera
  2. hej berlin, måste bara passa på att fråga dig! jag har nyligen flyttat till sthlm från dina hemtrakter ungefär, för att börja på en fotoskola och går man på fotoskola behöver man ständigt ha modeller vilket är svårt när man inte känner någon.. min tanke var att du alltid är lika drop dead gorgeous, skulle du vilja ses? kan ju även vara en möjlighet för dig att få dina egna kläder fotograferade till framtida framgång :)

    du vet, vi har ju hela världen framför oss och sthlm är inte så stort ändå!
    nå mig på ainoola@gmail.com

    SvaraRadera
  3. tycker du är så himla bra! men tråkigt att du flyttar till stockholm samma dag som jag flyttar till borås, hade ju hoppats på att få syn på dig :(

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. men herregud vad onödig du är, alla får väl vara stolta över vad de åstadkommit och vågat? Jag tycker det var häftigt i alla fall! Kul att det gått så bra trots alla flytter.

      Radera
  5. du är den bästa Elin!

    SvaraRadera
  6. sjukt fint inlägg. vad glad jag blir
    att flytta kan vara så fint!

    SvaraRadera